Followers

Monday 14 April 2014

RESEPI PUDING CARAMEL bujang

Haiiiiii uolss... Tajuk kena huruf beso tapi yang hujung tu kecik sebab dapur bujang.. heheehe Sejak dua menjak niii tempat dah beralih ke dapur plak.. acehhhhh surirumah berjaya anak lapan la katakan.. uwerkkkk.. haha back to the topic...~

Sabtu haritu kerja half day jadinya aku bosan kan nak menggodek2 la resepi2.. Sebenarnya rasa tercabar bila kawan aku, budak lelaki pun tahu buat benda2 nii semua.. Even study aircraft pun pandai ke dapur.. Malu iolsss.. Aku apa tahu? Mentekedarah je bak kata tok..

Rumah aku tak ada oven tau sebab tok bukan jenis bake2 ni. Sebab tu aku malas nak explore dunia dessert.. Sebab kek kebanyakkannya kena bake kan.. huhuhu setakat puding macam dadih tu selalu la aku buat.. Sebab paling simple kan benda tu..

Weeyyy dari tadi nak balik kepada topik tapi tak balik2.. Mesti dah bosan kan nak  baca? hahaha sorry... okay jommmm~~~~~ lets get startedddd~

bahan-bahan :
  • esen vanila - 1 sudu
  • susu cair - 1 tin
  • gula - 5 sudu
  • 3 biji telur, 2 biji telur kuning
bahan-bahan untuk caramel
  • gula - 5 sudu
  • air - 2 sudu besar
cara-caranyaaa :

  1. buat caramel dulu, amek 5 sudu gula masukkan dalam periuk, masukkan air 2 sudu tu, masak guna api kecil. hati2 tau jangan sampai hangussss.. mentang2 nama dia gula hangus.. 
  2. bila dah warna gold2 tu, cepat pindah dalam loyang.. cepat2 tau! sebab dia memang cepat gila mengeras.. stress aku sebab aku lambat.. ratakan dalam loyang.. base dia la.. kalau lambat memang xrata la sebab benda tu dah mengeras cemana nak diratakan kan.. 
  3. dalam bekas yang lain, masukkan telur . gula then kacau sampai sebati.. orang kacau guna whisker kan? ikt suka la .. aku kacau guna sudu je.. sampai sebati tau.... ingat! nanti jadi mcm aku nampak telur yang xhancur lagi.. 
  4. then masukkan esen vanilla dengan susu cair dalam periuk api biasa2 je kacau2.. masak sekejap je bagi suam2 kuku je tau!
  5. pastu masukkan dalam bekas tadi tu.. bekas adunan telur gula tadi tu. kacau... 
  6. lepastu tuang semua adunan dalam bekas caramel mula2 tadi tu yang dalam loyang tu.. tapis tau sebab t berketul2 telur tu.. 
  7. pastu tutup dengan aluminium foil.. wey ni part sedihhh sebab aku x ready bahan2 dia sepenuhnya, aku bungkus guna plastikkk je.. memang sedihhhhh..! tapi xkesah aaa..
  8. pastu kukus selama 30 minittttt...... yeayyy!
ni resepi aku google.. aku pendekkan lagi ikut cara aku.. kelemahan daripada masakan aku kali ni :

  • manis sangat *terlebih gulaa gamaknya* - lepasni kurangkan gula okay!
  • kacau x sebati *nampak putih telur adoi malu* - lepasni kacau sampai cramp tangan okay!
  • time cari bahan *esen vanila xtau even depan mata sampai kena panggil akak kedai* - lepasni google dulu gambar bahan baru g kedai kalau tak maluu sia sia menconteng arang ke muka sendiri!
Alhamdulillah Mira rasa dia kata sedap.. hehehhehehe malu laaa... rupa xpenting yang penting rasaaa dia tuuu todia todia.. Lang , Tasha , Alan , Mak mertua Tasha rasa cakap manis sikit.. 

Okay thanks to all the compliment cewahhhh weyy tolong aaaa bagi semangat sikit aku baru nak rajin2 masuk dapur.. hehehe gambar ada dalam instagram.. *@hanemrosli*

Wish me luck !! Adioss Amigossss ~ ~ ~

No comments:

Post a Comment