Followers

Wednesday 23 October 2013

"Rabbi yassir wala tu 'assir, rabbi tammim bil khoir"

Assalamualaikum. Hai.

Semalam aku down sangat tak tahu kenapa. Maybe I miss all my friends and family kot. That’s why macam orang tak betul je gamaknya semalam. Balik kerja dah takde mood sedih sepanjang jalan..

Lepastu balik rumah. Mandi2 basuh baju semua siap untuk dinner dengan kak midah malam nya. Actually kami tengok insidious berdua scary cerita tu pergh.
Lepastu balik rumah, tengok housemate buat red velvet cake. Demi mengubat rasa duka dihati. Aku pun tumpang je tengok diorang buat. Menyibuk bak kata orang. But we had fun la. I enjoyed myself last night..


Lepas sesi makan kek. Aku pun meminta nasihat dan kata2 semangat dari roommate aku. And what she said really touched my heart..
“awak xboleh judge orang tu tau.. awak xboleh fikir environment tempat kerja awak , awak nak sama dengan classmate awak.. awak pergi kerja, orang dekat situ tak sama dengan apa yang awak nak kadang2.. awak buat je kerja awak.. “

Life orang kerja memang macamni, balik rumah tak ada siapa nak care pasal kita.. balik duduk diam2 je. Lepastu aku pun kaji dan mula adapt benda benda baru ni semua masuk dalam kepala otak aku dalam dalam..

Bila tengok tv cerita mr arrogant tu. Aku mula fikir. Tengok kawan zara tu, balik kerja duduk rumah sorang sorang jugak. So memang life orang bekerja ni macam tu. Aku xboleh la nak samakan life kerja dengan belajar..

Ini semua masalah dalaman aku yang rasa lonely je sebenarnya. Sebab xbiasa lagi baru2.. sebab aku dikejutkan dengan dua perkara berbeza. Yang aku xpernah alami before ni satu perkara.. pasal kerja aku pernah kerja sebelum ni so tak rasa sangat disamping ada kawan iaitu kak midah. Its about the life after work. Balik rumah yang aku langsung xkenal semua. It feels like tension. Bila dalam rumah kita macam strangers. Yela aku pun x expect yang mereka macam mana, sebab baru kenal and 3hari duduk situ kan.

So Alhamdulillah. Lepas dapat kata2 semangat daripada roommate daripada kawan2.. he cakap.. amalkan apa2 ayat yang boleh usir semua rasa2 aneh.. dan ayat yang aku pegang sekarang.


"Rabbi yassir wala tu 'assir, rabbi tammim bil khoir", yang bermaksud, "Ya Tuhan, permudahkanlah urusanku, permudahkanlah jangan disulitkan".

lots of love, hanimrosli :)

No comments:

Post a Comment