Followers

Monday 7 April 2014

JARI CEPAT KECUT




Sesetengah orang jari cepat gila kecut bila kena air. Same goes to me. Aku punya kecut ni over kadang2 nyampah pun ada. Punca aku selalu kecut :


  • basuh pinggan
  • mandi lebih 20minit
  • makan nasi dengan kuah yang banyak
  • kena hujan
Yang basuh pinggan, mandi + kena hujan tu biasa la.. Yang aku geram bila makan nasi dengan kuah yang banyak pun dia kecut. Sebab tu makan kena sat je. Pastu cepat2 basuh tangan. Walaupun okay je dia kecut normal tapi xselesa rasa nipis ngilu je jari.

Menurut 1 blog yang aku baca, mengikut penjelasan Tom Smulders, seorang pakar evolusi saraf, mengatakan, kulit mengecut merupakan bentuk adaptasi fisiologi. Kulit kita yang mengecut ni rupanya memberikan cengkaman yang lebih baik ketika kerja2 untuk mencabut tumbuh tumbuhan yang basah. Haa boleh la cuba lepasni.. Sama ada teori ni betul ke x.

Kulit yang kecut ni juga menghalang kaki tergelincir apabila berjalan di persekitaran yang basah dan licin, kata Smulders. Satu info yang perlu kita tahu, kerutan pada jari tangan dan kaki juga membantu manusia zaman purba membangunkan teknologi awal mereka. Contohnya, pengendalian alat dalam keadaan basah.. Diorang telah memperbaiki senjata memburu jika digunakan di tengah hujan dan seperti alat menombak ikan...

 Untuk lagi banyak info lanjut, rajin2 kan la diri meng-google ye anak2 muda.. Sekiannnn wassalam..


5 comments:

  1. Saya msih xfham ap kaitan zman purba dgn jari kcut..jari sya jgak cpat kcut mcm akak..sya ad jga bca blog yg akak crita tu..saya bca bnyk kli..tp xfham..hehehe

    ReplyDelete
  2. same goes to me :'( kdg kdg hampa sbb xleh sangat nak mandi lama lama. nak mandi lama pun takut sbb rasa kulit tu bila terkena something kulit tu tanggal.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. mintak no fon blh?? hehe... Plz...

    ReplyDelete
  5. akak ade penawar ke kebaikan atau keburukkan jari kecut tak ?

    ReplyDelete